Carrefour International Partnership underskriver et nyt partnerskab med de nordiske Coop-selskaber

Carrefour International Partnership og de nordiske Coop-selskaber indgår en partnerskabsaftale med fokus på private label, kædernes egne mærker.

Partnerskabet vil give Coop i Norden mulighed for at købe Carrefours egne mærker inden for fødevarer og nonfood, inklusiv franske, italienske og spanske private labels og udvikle fælles synergier ved produktion af egne mærker.

Aftalen omfatter Finland, Danmark, Norge og Sverige.

Partnerskabsaftalen er underskrevet Carrefour International Partnership, Coop Trading og dets 4 tilknyttede selskaber fra Finland (SOK), Danmark (Coop Danmark), Norge (Coop Norge) og Sverige (Coop Sverige).

Carrefour's Executive Director for International Partnerships, Patrick Lasfargues:

"Vi er meget glade for at gå i samarbejde med en ledende partner, som har vist stærk vækst og excellent butiksdrift på dets hjemmemarkeder. Coop vil givet blive en af vores bedste ambassadører for Carrefours mærker inden for dagligvarer og nonfood.”

Leder af forhandlingerne, bestyrelsesmedlem i Coop Trading, COO i SOK, Arttu Laine:

“Denne aftaler er en stor mulighed for at skabe værdi til vores medlemmer i de nordiske lande, og dermed betjene dem endnu bedre.”

Adm. direktør i Coop Trading, Jan Lundgren:

“Med aftalen får vi adgang til Carrefours fulde sortiment og volumen. Dermed bliver vi i stand til at fortsætte den rejse vi har været på de seneste år med flere, nye og bedre produkter. Aftalen vil betyde, at kunderne i de nordiske butikker vil få mulighed for et større udvalg af spændende varer.”

Om Carrefour:

Med 12800 egne butikker i 9 lande og 1867 butikker, der drives i partnerskab med lokale partnere i 38 lande via Carrefour Partenariat International, er Carrefour Gruppen en af verdens største dagligvarekoncerner. Carrefour har 105 millioner kunder over hele verden og en omsætning omkring 78,6 milliarder Euro i 2020. Selskabet har 360.000 medarbejdere.

Om Coop Trading:

Coop Trading er et fælles indkøbsselskab, ejet af SOK Finland, Coop Danmark, Coop Norge og Coop Sverige. De er nogle af de førende i nordisk dagligvarehandel med en omsætning på 27,4  milliarder Euro. Deres andel af det nordiske dagligvaremarked er 33 procent.

S Group er en andelsejet gruppe af virksomheder i Finland, SOK og dets datterselskaber.  S Group’s kerneforretning omfatter supermarkeder, stormagasiner, byggemarkeder, tankstationer, hoteller, restauranter og bankvirksomhed. S Groups detailomsætning er ca. 11,6 mia. Euro.

Coop Danmark A/S er Danmarks førende dagligvarevirksomhed, grundlagt i 1866. I dag en kundeejet virksomhed, ejet af sine 1,9 million medlemmer. Coop driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta, Coop365, Irma med flere end 1000 butikker, og online-butikkerne Coop.dk Shopping and Coop.dk MAD.  Coop Danmark har en årlig omsætning omkring EUR 6 mia. Euro.

Coop Norge er en dagligvarevirksomhed, grundlagt i 1850, som Norges første kundeejede virksomhed. I dag ejet af sine 1,9 million medlemmer. Coop driver dagligvarekæderne Coop Marked, Coop Prix, Coop Mega, Extra og Obs samt byggemarkedskæden Obs Bygg med flere end 1100 butikker. Coop Norge har en omsætning omkring 5,5 mia. Euro.

Coop Sverige AB blev grundlagt i 1899 og er ejet af 3,5 million medlemmer. Coop Sverige driver kæderne Coop (supermarkeder/convenience) og Stora Coop (hypermarked). I alt 810 butikker fra det nordligste til det sydligste af Sverige. I 2020 omsatte Coop Sverige for ca. 4,3 mia. Euro.

Yderligere information: Adm. direktør Jan Lundgren, Coop Trading, 2777 2401