Ny leder-aftale skal skabe de bedste kundeoplevelser i fremtidens lavprissupermarked

Med en ny banebrydende partneraftale vil Coop give ledere i detailhandelen helt nye og attraktive indtjeningsmuligheder, øget frihed og større ejerskabsfølelse.

I Coop 365 – der er Coops test af fremtidens lavprissupermarked – er der netop indgået en partneraftale, hvor butikscheferne og souscheferne deler de økonomiske forbedringer, de skaber med Coop. Det betyder, at en butikschef kan tjene op til en million kr. oven i sin almindelige løn.

”Det giver ikke mening, at man skal være uddannet advokat eller revisor for at blive partner. Det bør man også kunne med en butiksuddannelse, hvis man er dygtig nok. Derfor indfører vi nu partnerskaber i Coop 365,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.

De første 15 Coop 365 butikker åbnede i efteråret sidste år. Det er sket som en test af fremtidens lavpris supermarked – et nyt format som placerer sig mellem discountbutikker og kvalitetssupermarkeder. Testen er gået så godt, at der nu åbnes yderligere 20 butikker i de kommende to måneder. Ideen er lave priser på niveau med de billigste discountbutikkerne, men med et større udvalg, så man kan handler færdigt i butikkerne, 365 dage om året.

”Kunderne har taget rigtigt godt imod konceptet. Men forudsætningen for, at det alle steder kan blive en god oplevelse er, at vi har de bedste butiksledere og købmænd i hver enkelt butik. Med denne partnermodel har vi et tilbud, som ikke tidligere er set i branchen. Det handler om ejerskab, købmandskab og frihed til selv at be­stemme - uden at risikere sin egen privatøkonomi,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, Coop 365.

Partnermodellen gælder for begge nøglemedarbejdere i butikken, så souschefen bliver juniorpartner og også belønnet, når det går godt i butikken. Alle butikschefer og souschefer i de 15 første butikker i kæden har tilsluttet sig aftalen med juridisk bindende underskrifter.

Modellen bakkes op med en ny lederuddannelse, der understøtter butikschefernes nye rolle. Coop giver altså både værktøjerne og motivationen for at gøre det godt.

De hidtidige butikschefer er rekrutteret intern i Coop. Men hensigten er, at modellen skal gøre det attraktivt for dygtige ledere i alle dele af dansk detailhandel at gøre karriere i Coop 365.

Yderligere information: Kædedirektør Thomas Nielsen, 2095 2299