Coop indleder støtteaktion som led i Genstart Danmark-plan.

Under coronakrisen har Coop sammen med sine medlemmer og kunder skabt en plan for, hvordan virksomheden kan yde sit bidrag til projekt ”Genstart Danmark.”

Med annoncer i dagblade og på sociale medier er danskerne blevet inviteret til at komme med deres bud. Det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger.

Et af de områder, kunderne kommer til at møde først, er en øget indsats for danske varer.

”Vi har lært meget af Coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

På spørgsmålet om, hvad de vil gøre mere efter Corona, svarer danskerne bl.a.:

  • 41 procent vil handle mere lokalt, end de gjorde før Corona
  • 66 procent vil støtte danske virksomheder mere
  • 77 procent støtter en stærkere grøn omstilling

Undersøgelsen omfatter 1817 adspurgte og er gennemført i perioden 8.-15. april 2020

På baggrund af resultaterne i analysen og svar fra danskerne, der har responderet på Coops annoncer i april, har Coop beslutte at iværksætte en række handlinger.

Den første er at udbyde produktion af Coops egne varer – der sælges som bl.a. ”Änglamark”, ”Coop” og ”X-tra” til danske producenter.

”Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kr. over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Den første aftale er allerede lavet. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.

Andre elementer i planen om at støtte danske virksomheder er:

  • Mærkning af varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne
  • Markedsføring øges med kampagner i alle fem kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma for danske og lokale produkter
  • Coop Crowdfunding åbner permanent salgskanal for de mindste producenter og bistår med finansiering
  • Irma hjælper små fødevare-iværksættere med markedsføring og direkte salg af deres varer

”Dette er en invitation til danske fødevareproducenter. En invitation til at fokusere mere på hjemmemarkedet, og til at satse mere på udvikling af nye produkter, der også prismæssigt er konkurrencedygtige. For vi lykkes kun med dette, hvis produkterne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet, og danskerne bakker op,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop

Indsatsen for at øge salget af danske varer begynder allerede nu med øget markedsføring i butikker og i alle Coops medier, Coop Appen, sociale medier og tilbudsaviser.

Indsatsen for danske varer er første led i en samlet Genstartsplan, som blandt andet også omfatter mere forretning i fællesskab, mere grøn omstilling, mere digitale og hensynsfulde indkøb.