Coop vinder titlen som Danmarks mest bæredygtige varemærke for 3. år i træk.

Det viser Europas største undersøgelse af bæredygtighed og brands (varemærker), Sustainable Brand Index, som nu offentliggøres for 8. gang. Der var 224 brands med i den danske undersøgelse.

Årsagen til, at de danske forbrugere bedømmer Coop til at være mest bæredygtig, er først og fremmest et langsigtet arbejde for at fremme økologi. Men også en ihærdig, målrettet indsats mod farlig kemi – og senest ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser, har ført til kåringen.

”Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål,” siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

”Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på anden side af den aktuelle krise,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

På Top 10 over de mest bæredygtige virksomheder finder man blandt andre også Coops største kæde, SuperBrugsen, og Thise Mejeri, der udelukkende leverer mælk til Coops butikker. Her er den fulde liste:

1. Coop Danmark

2. Rema 1000

3. Lego

4. Thise

5. Urtekram

6. Tesla

7. Ørsted

8. Ikea

9. SuperBrugsen

10. Arla

Yderligere information:

CSR-direktør i Coop Signe D. Frese, 3091 9246

Sådan blev undersøgelsen foretaget:

Sustainable Brand Index er Europas største undersøgelse om bæredygtighed, og den er blevet gennemført årligt siden 2011. Undersøgelsen skal belyse bæredygtighed og udbrede og øge viden på området. I 2020 er i alt cirka 50.000 respondenter blevet interviewet i Norden og Holland. Målgruppen for undersøgelserne er medlemmer af offentligheden i alderen 16-70 år i hvert land. Udvælgelsesgrundlaget er repræsentativt for hvert land.