Over 80 pressede fødevareproducenter holder hjulene i gang via ny salgskanal fra Coop.

Flere danske fødevareproducenter, som normalt afsætter deres varer til restauranter, kantiner og specialbutikker, har de sidste uger solgt direkte til forbrugere via Coops hjemmeside. I alt har forbrugere handlet for over ½ mio. kr., og for den sjællandske griseavler, Birthesminde, ser det nu ud til at betyde, at de kommer helskindet gennem krisen.

Mange fødevareproducenter arbejder på højtryk i denne tid for at finde nye måder at afsætte deres varer på. På få uger har mere end 80 producenter oprettet sig på Coops crowdfunding-platform, hvor de gebyrfrit kan sælge deres varer direkte til forbrugerne.

”Vi har været i kontakt med rigtigt mange producenter, som står til at miste en stor del af deres omsætning, og da vi allerede har en platform på Coop Crowdfunding, som kan håndtere mødet mellem forbruger og virksomhed, har vi stillet den til rådighed for de producenter, som havde brug for at sætte gang i et direkte salg til forbrugere,” fortæller Lasse Bolander, formand for Coop.

På fire uger har tusindvis af forbrugere over hele landet købt kød fra ungarske uldgrise, økologisk honning, æblecider fra Fanø og mange andre lokale specialiteter på Coop Crowdfundings hjemmeside.

”Forbrugerne har indtil nu handlet for omkring ½ mio. kr., og vi har haft mere end 80 fødevareproducenter igennem allerede, mens vi stadig får flere nye hver dag,” fortæller Lasse Bolander.

Griseavler oplever stor opbakning fra forbrugere

For Maria Bojsen, som sammen med sin mand ejer gården, Birthesminde, betød coronakrisen, at omkring 90 procent af deres omsætning forsvandt fra den ene dag til den anden, da de normalt leverer sortbrogede grise og ungarsk uldgrise til restauranter i København. Nu ser det dog ud til, at de blandt andet via salg på Coops crowdfunding-platform, klarer sig gennem krisen.

”Vi er en meget værdibetonet og lille virksomhed, som er dybt afhængige af de faste aftaler, vi har med restauranterne. Derfor ville den her krise ramme os rigtigt hårdt, hvis ikke vi tænkte alternativt og fandt nye måder at udvide salget til private på,” fortælle Maria Bojsen.

Omkring 100 forbrugere fra hele landet har siden d. 25. marts købt kvarte grise, koteletter og charcuteri fra den sjællandske griseavler, som de første fem dage solgte for knap 70.000 kr. og som snart runder et salg på 100.000 kr. via Coop-initiativ.

”Vi er utrolig glade for forbrugernes opbakning, og det er rigtigt positivt at komme lidt tættere på forbrugerne og opleve deres interesse i, hvad de køber, og hvordan det er lavet. På den måde får forbrugerne et helt andet kendskab til os, og hvad vi laver, som forhåbentligt også vil gavne os på den anden side af krisen,” siger Maria Bojsen.

Lige nu pønser Maria Bojsen og hendes mand på at oprette endnu et projekt på Coops crowdfunding-platform, hvor de vil give musikglade forbrugere og andre interesserede mulighed for at sætte tænderne i kød fra de 25 grise, som lige nu går på marken og skulle have været solgt på årets Roskilde Festival.

De fem bedst sælgende fødevareproducenter på Coop Crowdfunding under coronakrisen:

Birthesminde, sjællandsk griseproducent: 93.255 kr. fra 99 backers
NicecreamCPH, økologisk vegansk is: 32.600 kr. fra 161 backers
Kannegaard Økologi, krogmodnet oksekød fra Midtjylland: 31.100 kr. fra 48 backers
Horneks Odde ApS, nordjysk jomfruhummersupper: 33.000 kr. fra 78 backers
Gyldensteen Trading IVS, æblecider fra Fyn: 28.808 kr. fra 43 backers