Økologi
Den økologiske udvikling i Danmark er skabt af engagerede landmænd, producenter, detailhandel og forbrugere – alle drevet af ønsket om varer uden madsminke, kunstgødning og syntetiske pesticider og skabt med større hensyn til dyrevelfærd og miljø. Danmark er økologisk pioner og den økologiske Danmarkshistorie er en næsten uafbrudt succeshistorie.
Økologi i Coop:
I Coop har økologi været en hjertesag siden 1981. I starten var det en beslutning truffet med hjertet, der fik os til at sælge de første økologiske grøntsager. I dag er er det en selvfølge, at alle vores supermarkeder har mange hundrede økologiske varer på hylderne.
Seks nedslag i Coops økohistorie:
1981: SuperBrugsen sætter, som det første danske supermarked, økologiske varer på hylderne. Coops indkøber har på dette tidspunkt været i dialog med økopionererne på Svanholm Gods i mere end et år, og de er blevet enige om at prøve at sælge økologiske rodfrugter. Dermed bliver gulerødder, rødbeder, kartofler og løg de første økologiske varer, der kan købes i danske supermarkeder. I første omgang dog kun i udvalgte butikker på Sjælland.
1986: Coop introducerer økologisk mælk, der med det samme bliver en populær vare.
1993: SuperBrugsen vælger at gøre økologiske varer tilgængelige i butikker over hele landet. Ikke kun i de store byer. Og samtidig bliver prisen sat ned, fordi de større mængder giver billigere logistik og indkøb. Dette kickstarter en stor økologisk vækst i 1990’erne, der gør Danmark til verdens førende økoland.
1995: Samarbejdet mellem Thise og Irma – og siden hele Coop – forstærkes. Vi indgår de første 5-årige aftaler med Thise Mejeri om udvikling og afsætning af ost, surmælksprodukter og drikkemælk til Irma-kæden. Siden har Coop og Thise haft et tæt samarbejde om at udvikle og markedsføre nye økologiske mælkeprodukter. Thises kvalitet er kendt i hele landet og uden det tætte samarbejde havde vi måske aldrig set varer som skyr, minimælk eller Vesterhavsost, som alle er introduceret til det danske marked fra Thise Mejeri.
2006: Änglamark introduceres i Danmark. Änglamark er Coops eget varemærke af økologiske og miljømærkede dagligvarer. I dag findes der flere end 1200 Änglamark-varer på hylderne, og vi er stolte af at have Danmarks største og mest kendte brand for økologiske og miljømærkede varer i vores butikker.
Fun fact 😉: Ordet Änglamark kommer fra den svenske komponist og viseforfatter Evert Taubes sang, Änglamark, fra 1971. Sangen viser Taubes kærlighed til naturen og livet og handler om et sted på jorden, som er skønt og uspoleret.
2015: Sammen med Økologisk Landsforening sætter vi et mål om at fordoble salget af økologiske varer fra 2015 til 2020. Og i 2020 lykkes det. Det niveau af økologiske varer, det tog 35 år at bygge op, er fordoblet på bare 6 år.
Økologi på hylderne
Den økologiske rejse og udvidelsen af det økologiske sortiment fortsætter naturligvis i Coop. Vi har et mål om, at andelen af det økologiske sortiment fortsat skal vokse. Det betyder, at du hele tiden vil møde nye økologiske varer i vores butikker og også eksempler på varer, hvor vi helt overgår til økologi. Fx som da vi fra januar 2020, begyndte udelukkende at føre økologiske bananer, lige som en række andre varer efterhånden sælges i økologisk kvalitet i større tal, end ikke-økologisk.
Læs mere om Änglamark. Coop egen økologiske og miljømærkede vareserie.
Vidste du?
- At malkekøer fra de tidligste pionerdage har været centrale for økologiens udvikling? Køer kan nemlig spise græs fra de kløver-græs marker, som økologiske landmænd har i deres markplaner. Kløvergræs forbedrer jordkvaliteten og giver gødning til næste års høst af korn. Og mens den vokser, har køerne perfekt foder lige ved kloven.
- At de forbrugere, der køber meget økologi, ofte spiser mere grønt og mindre kød end den øvrige befolkning?
- At næsten 50% af de grøntsager, vi sælger i Kvickly og SuperBrugsen, er økologiske?
Her kan du læse mere om økologi i Danmark: