Menneskerettigheder i Coop

Mennesker er kernen i Coop, for hver dag er der mennesker involveret i udviklingen, indkøbet, fremstillingen, transporten og salget af Coops varer. Som en af Danmarks største arbejdspladser og en global indkøber, anser Coop det for helt fundamentalt at respektere rettighederne både for vores mange medarbejdere, for de mennesker der er involveret i at producerer og transportere varer til os og for vores kunder.

Politik for menneskerettigheder

Vores politik for menneskerettigheder danner den overordnede ramme for, hvordan vi arbejder med området i Coop Danmark. Du kan hente politikken her.

Vi arbejder med FNs grundlæggende menneskerettigheder (International Bill of Human Rights), herunder ILOs kernekonventioner, som defineret i FNs Retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv. Det betyder i praksis, at vi løbende analyserer, vurderer og prioriterer Coops aktiviteters påvirkning på menneskerettighederne og igangsætter initiativer, der har til formål at forebygge negative påvirkninger og fremme gode forhold for de mennesker vi arbejder med.

Indsatserne dækker over programmer og aktiviteter, der omhandler både de ca. 35.000 medarbejdere i Danmark og de mange mennesker, der i Coops globale værdikæder og indebærer for eksempel at:

  • Sikre et ordentligt fysisk og psykisk arbejdsmiljø for alle Coops medarbejdere i både butik, på lager og på servicekontor
  • Arbejde for at skabe en mangfoldig arbejdsplads, der fremmer en kultur, hvor diskrimination ikke finder sted
  • Stille krav til at følge op på arbejdsforholdene og respekt for menneskerettighederne i vores værdikæder

Vi er en åben virksomhed, der tager imod henvendelser vedrørende potentielle indvirkninger på menneskerettighederne. Det kan for eksempel være henvendelser vedrørende diskrimination, arbejdsforhold eller ligeløn. Coop giver adgang til genoprejsning, hvor det er relevant, og arbejder gerne sammen med andre interessenter og leverandører for at skabe den bedst mulige forbedring i tilfælde af negative indvirkninger. Vores klagemekanisme er anonym og tilgængelig for alle mennesker der måtte opleve en krænkelse af sine rettigheder og den kan findes her: Whistleblowerordning

Governance

Arbejdet med menneskerettighederne skal være forankret i hele organisationen, og derfor samarbejder vi på tværs af forretningen om både indvirkningsanalyse og fremdrift på iværksatte initiativer.

Coops politik for menneskerettigheder er godkendt af Coop Danmarks bestyrelse. Coops ESG-chef har senioransvaret for arbejdet med menneskerettigheder, mens igangsættelse og implementering af konkrete initiativer foregår tværorganisatorisk for at sikre bedst mulig gennemførsel og fastholdelse. En oversigt over rollefordelingen kan ses her:

Coop er derudover engageret i åben dialog og input til håndtering af arbejdet gennem medlemskab af UN Global Compact, Amfori BSCI og Etisk Handel Danmark. Vi tager løbende på besøg i butikker, hos leverandører og spørger vores kunder og medlemmer om deres mening. Derudover inddrages både interne og eksterne interessenter løbende både i det strategiske arbejde og i implementeringen af konkrete initiativer.

Human Rights Impact Assesment

Vi arbejder løbende på at forbedre vores evne til at identificere og agere på potentielle og faktiske indvirkninger på menneskerettighederne, både i Coop og i vores værdikæder. En af de måder vi gør det på, er gennem vores Human Rights Impact Assesment, på dansk en indvirkningsanalyse.

Gennem indvirkningsanalysen tager vi løbende stilling til potentielle indvirkninger på menneskerettighederne, ved at inddrage relevante forretningsområder i at:

  • beskrive eksisterende tiltag der forebygger potentielle negative indvirkninger
  • vurdere og prioritere hvor Coop kan have den største påvirkninger både negativt og positivt
  • opstille og udvælge indikatorer der kan vise fremdrift
  • vedtage og igangsætte handlinger

Herunder kan du læse et par eksempler på hvordan vi har arbejdet med nogle af vores risici i 2023-2024:

Mangfoldighed

Coop beskæftiger ca. 35.000 medarbejdere, fordelt i hele Danmark og hver 12. borger i Danmark har på et tidspunkt været ansat af Coop. I Coop ønsker vi at medarbejdersammensætningen afspejler det danske samfund. Derfor har vi udarbejdet en politik for, hvordan vi arbejder med mangfoldighed i praksis.  Vi ser mangfoldighedsbegrebet, som et led i at beskytte grundlæggende menneskerettigheder, særligt retten til ikke-diskrimination. Samtidig er det et centralt element i at skabe en konkurrencedygtig og fremtidssikret forretning.

Overordnet fokuserer vi på nedenstående indsatsområder:

Lige muligheder og inklusion af alle

Coop har i mange år arbejdet med at fastholde og ansætte mennesker, som ellers har haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Denne type ansættelser sker i høj grad i samarbejde med de lokale jobcentre i butikkernes nærområder.

Derudover består inklusionsindsatsen i et bredt samarbejde med andre partnerskaber, deriblandt »Klar til Start«, som hjælper mennesker med autisme eller autistlignende træk i job, og »Coop Crew«.

»Coop Crew« drives i et samarbejde mellem Coop og Ungdomsskoleforeningen og er udbredt i en lang række kommuner. Gennem seks træningsmoduler og praktiske øvelser får de unge generelle jobkompetencer og specifikke kompetencer inden for detailbranchen. Indtil nu har 1204 unge gennemført et »Coop Crew«-forløb. I 2023 fik cirka 53 procent af deltagerne i »Coop Crew« et fritidsjob efter deltagelse.

Også »Klar til Start« fortsatte succesen fra tidligere år. Mennesker med autismediagnoser deltager i et 12 måneder langt forløb, som har til formål at gøre dem klar til at varetage et job. Generelt gennemfører 71 procent af deltagerne forløbet og får efterfølgende job i Coop eller andre steder. 96 procent af de medarbejdere, der er blevet ansat efter et »Klar til Start«-forløb siden 2013, hvor projektet tog sin begyndelse, er stadig i job i dag.

Kvinder i ledelse

Sikring af ligestilling mellem kønnene i de øverste ledelseslag, er en langsigtet, strategisk prioritet for Coop. Detailhandlen har historisk været mandsdomineret i topledelse og i kultur. Og Coop har stadig et stykke vej, før målsætningen om kønsbalance i ledelse er realiseret.

Det allerbedste sted at skabe forandring i relation til at skabe kønsbalance i de øverste ledelseslag er ved at arbejde med pipelinen. De sidste år har tiltrækning af kvindelige lederaspiranter til uddannelses- og traineeforløb været en prioriteret indsats. I 2023 udgjorde mænd 69,3 procent, mens kvinder udgjorde 30,7 procent. Denne indsats fortsætter i årene fremover.

I 2024 igangsatte vi en prioriteret indsats der handler om synliggørelse af kvindelige ledere som rollemodeller. Vi ved at stærke rollemodeller kan skabe kulturforandringer, og det er derfor vigtigt at vi synliggør det underrepræsenterede køn i ledelseslagene, for at kunne inspirere andre.

Endnu vigtig milepæl i forhold til at skabe strukturel forandring blev realiseret med opnåelse af ligeløn mellem kønnene. I 2023 viste en analyse af løn, at der er opnået reel ligeløn blandt Coop Danmarks medarbejdere. Igennem de sidste 2 år er der gennemført systematiske ligelønsanalyser og indført strukturerede processer med fokus på ligeløn i forbindelse lønregulering. Det resulterede i en dokumenteret lønforskel på 2 procent, hvilket er reel ligeløn. Coop Danmark fik desuden den interne analyse valideret og bekræftet af en uafhængig forsker for at sikre uafhængighed og transparens. Ligelønsområdet vil fortsat være en vigtig strategisk indsats i årene fremover.

Tilknytning af unge

De unge er en vigtig del af Coops Mangfoldighedsfokus. Næsten 70% af Coops kolleger er under 30, hvor en stor del af dem er under 25. Derfor er det altafgørende, at vi skal vi være dygtige til at byde unge medarbejdere velkommen. Vi skal give plads, så den enkelte kan udfylde sit potentiale gennem vores uddannelsesmuligheder.

Derfor valgte Coop i foråret 2022, igennem en demokratisk proces, at ansætte sin første ungeminister. Ungeministeren har et særligt ansvar for at sikre, at det er sjovt at være ung ansat i Coop. At vi er nysgerrige på vores unge ansatte og at vi lytter til, hvordan det bliver endnu mere meningsfuldt at arbejde i Coop.

Derfor er der også etableret et Ungeråd, som skal sætte større fokus på at inddrage unge i Coops beslutningsprocesser samt give de unge mulighed for at præge den verden, de skal vokse op i. Som medlem af Ungerådet bliver man valgt for et år ad gangen til at være talerør for unge ansatte i Coop. Her skal man sammen med Ungeministeren være med til at definere, hvad unge ansatte i Coop mener, og være med til at sikre, at Coop bliver Danmarks bedste første arbejdsplads.

Program for etisk leverandørstyring

Hver enkelt vare i Coops butikker har en historie. Nogle varer kommer fra en landmand i nærområdet, mens andre varer er fremstillet i et land fjernt fra Danmark under forhold, som er anderledes end dem vi normalt kender til. I Coop vil vi gerne sælge varer fremstillet under ordentlige arbejdsforhold.

Coops Code of Conduct

I Coop har vi en Code of Conduct, der beskriver de krav, vi har til vores leverandører med fokus på menneske- og arbejdstagerrettigheder. Alle leverandører til Coop skal underskrive og efterleve vores Code of Conduct, samt sikre efterlevelse af denne i hele leverandørkæden fra råmateriale til færdigproduceret vare.

Vi arbejder med en risikobaseret tilgang, hvilket betyder at vi har en særlig tæt dialog og opfølgning med leverandører der arbejder i lande, industrier og områder hvor der er kendte udfordringer med arbejdsforhold og menneskerettigheder. Det har vi, for at være med til at skabe en positiv udvikling i de værdikæder, der ikke oplever samme gode forhold som de fleste af os i Danmark kender.

3. parts CSR-auditeringer og certificeringer

I Coop arbejder vi med 3. part CSR-audit hos vores leverandører, som et led i den opfølgning vi har på vores Code of Conduct. Under et 3. part CSR-audit følger en uafhængig auditor op på arbejdsforholdene under produktionen af vores varer for at undersøge om forholdene er i overensstemmelse med de krav vi stiller til arbejdsforhold. Samtidig er auditresultaterne et vigtigt led i løbende udvikling og forbedring af arbejdsforholdene i udsatte områder af verden. På baggrund af auditresultaterne har Coop nemlig mulighed for at lægge en detaljeret handlingsplan, der medfører forbedringer for den enkelte fabrik eller farm.

Leverandøropfølgning

Hvert år er vi i dialog med mange hundrede leverandører omkring de arbejdsmæssige og sociale forhold i produktionen af varer til Coop. Det er særligt leverandører i lande hvor der er en særlig risiko for at der kan være udfordringer med menneske- og arbejdstagerrettigheder. For at udføre dette arbejde bedst muligt, foretages en del af opfølgningen fra Coops Servicekontor i Danmark, mens en del foretages af vores kollegaer på Coops kontor i Hong Kong. Kontoret i Hong kong hjælper særligt med at understøtte arbejdet med vores mange Asiatiske leverandører og underleverandører.

Samarbejder, netværk og medlemskaber

Der kan være langt fra de intentioner, som internationale konventioner foreskriver, til den praksis som findes i nogle lande, brancher og produktioner. Derfor er vi medlem af nogle organisationer, hvor vi kan finde hjælp, inspiration og sparring til at understøtte vores arbejde med menneskerettigheder.

Samarbejder, netværk og medlemskaber

Der kan være langt fra de intentioner, som internationale konventioner foreskriver, til den praksis som findes i nogle lande, brancher og produktioner. Derfor er vi medlem af nogle organisationer, hvor vi kan finde hjælp, inspiration og sparring til at understøtte vores arbejde med menneskerettigheder.

Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Danmark er et multistakeholder initiativ i Danmark, hvor NGO’er, fagbevægelser, erhvervsorganisationer og virksomheder sammen diskuterer og finder fælles løsninger på etiske udfordringer. Det kan for eksempel være problemer med diskrimination på en arbejdsplads i Vietnam eller dårlige arbejdsmiljøforhold i tekstilbranchen.

Coop er medstifter af initiativet. Vi engagerer os, fordi vi mener, det er afgørende at videregive vores erfaringer, få adgang til nye løsningsmodeller samt være på forkant med innovative partnerskaber som kan fremme ansvarlighed i internationale forsyningskæder. Læs mere om Etisk Handel Danmark.

Global Compact

Coop Danmark var den første danske detailhandel, der tilsluttede sig UN Global Compact. UN Global Compact er et frivilligt initiativ under FN, hvor virksomheder frivilligt forpligter sig til at arbejde for at fremme 10 principper, der omfatter arbejdstager- og menneskerettigheder, miljø samt antikorruption.

Vi vil gerne bidrage til positiv udvikling gennem forbedrede forretningsaktiviteter og være åbne omkring vores indsatser og de problemstillinger, som er knyttet hertil. Derfor rapporterer vi via vores CSR-rapport årligt på vores indsatser inden for de ti principper:

  1. Virksomheder bør støtte og respektere beskyttelsen af international proklamerede menneskerettigheder inden for virksomhedens indflydelsesområde; og
  2. sikre at de ikke medvirker til krænkelser af menneskerettighederne
  3. Virksomheder bør opretholde frihed til organisering og anerkende arbejdstageres ret til kollektive forhandlinger; og
  4. støtte udryddelse af alle former for tvangsarbejde; og
  5. støtte afskaffelse af børnearbejde; og
  6. eliminere diskrimination i arbejds- og ansættelsesforhold
  7. Virksomheder bør støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer; og
  8. tage initiativer til at fremme større miljømæssig ansvarlighed; og
  9. tilskynde udvikling og udbredelse af miljøvenlige teknologier
  10. Virksomheder bør modarbejde alle former for korruption, herunder afpresning og bestikkelse

Du kan læse mere om UN global Compact her: www.globalcompact.dk

Amfori Business Social Compliance Initiative

Amfori er en ledende globale virksomhedssammenslutning for åben og bæredygtig handel. Amfori’s vision er ’en verden hvor al handel giver sociale, miljømæssige og økonomiske fordele for alle’.

Coop er medlem af Amfori Business Social Compliance initiative (BSCI). BSCI opstiller krav til overholdelse af internationale menneske- og arbejdstagerrettigheder i produktionen af alle typer varer. BSCI foretager auditering på fabrikker i lande som Kina, Madagaskar og Colombia, hvor der kan være risiko for overtrædelser af internationale sociale standarder.

Coop bidrager aktivt til at drive og udvikle de standarder, der opereres efter, og er dermed med til at fremme gode arbejdsforhold globalt.

Coop bidrager aktivt til at drive og udvikle de standarder, der opereres efter, og er dermed med til at fremme gode arbejdsforhold globalt.