Coops juridiske enheder

Den korrekte fakturamodtager skal altid påføres fakturaen. Derfor SKAL det være CVR-nummeret på den juridiske enhed, der er påført fakturaen, når I sender fakturaer via PDF. Hvis I sender fakturaer via Edifact eller EAN/OIO, skal fakturaen indeholde det korrekte GLN-nummer. I kan hente listen med butikker her (I skal benytte Chrome som browser.)

Indkøbsordrerne med levering direkte til butik vil blive afgivet af henholdsvis Coop Danmark, Coop365/Fakta og de enkelte brugsforeninger. Den efterfølgende fakturering skal altid udstedes til den juridiske enhed, som afgav ordren. 

Ved levering til centralt lager vil det være Coop Danmark, der afgiver ordren under Coops samlede juridiske enhed. Derfor er der ikke ingen ændringer på fakturering ved lagerlevering, uanset om faktureringen sker via PDF eller EDI/OIO. 

Illustration og uddybende forklaring for direkte levering til butik 

Illustrationen nedenfor viser principperne for levering og fakturering for direkte levering til butik samt principperne for brugen af de juridiske enheder. 


Hvis en ordre modtages fra en Coop-ejet butik, skal Coops CVR/GLN-nummer faktureres som juridisk enhed. Hvis en ordre modtages fra en brugsforeningsejet butik, skal den pågældende brugsforenings CVR/GLN-nummer faktureres som juridisk enhed, og endelig hvis en ordre modtages fra Coop365/Fakta, skal den pågældende Coop365/Fakta-butiks CVR/GLN-nummer faktureres som juridisk enhed. Der skal altid være den samme juridiske enhed på ordren og fakturaen.
 

Dette betyder også, at det ikke vil være muligt at sende én samlet faktura for flere forskellige juridiske enheder, da der skal sendes én faktura pr. ordre og dermed også pr. juridiske enhed. Coops Servicekontor står for fakturahåndtering og betaling. Derfor skal I ikke sende fakturaer direkte til de enkelte butikker.