Med fire ekstra uger med undervisning i Coops kultur og historie, råvarer og måltider samt styrket kollega-fællesskab vil Coop gøre det ekstra attraktivt at blive uddannet gourmetslagter i Coops butikskæder.
Baggrunden er, at branchen ser mod en nær fremtid med stor mangel på faguddannede gourmetslagtere. Samtidig ruller Coop sit nye koncept for fremtidens slagter- og delikatesseafdelinger, MadCooperativet, med mere spændende retter og delikatesser ud i over 300 butikker.
”Med de nye Powermoduler vil vi gøre det mere attraktivt at blive gourmetslagterelev i Coop og mere attraktivt at blive i Coop efter endt uddannelse. For vi tror på en fremtid for kvalitetssupermarkeder hvor gourmetslagterens faglige rolle fortsat er central,” siger HR-chef Kirsten Jespersen, Brugskæderne.
Coop har i samarbejde med ZBC og Aalborg Techcollege derfor udviklet fire nye skolemoduler for gourmetslagtereleverne med speciale i butik og med speciale i delikatesse på tværs af Kvickly, SuperBrugsen og Irma.
Formålet med at tilbyde ekstra undervisning til eleverne er at skabe et internt fællesskab, styrke stoltheden af at være en del af Coop samt fagligheden i faget. Derudover vil det være at styrke eleverne i at eksperimentere med de nyeste trends og gøre dem til dygtige måltidseksperter, så kunderne får den bedst mulige vejledning i butikkerne.
Coop ønsker både at ansætte og fastholde flere gourmetslagterelever hvert år. Man er klar til at fordoble antallet af elever.
”Det er svært at rekruttere alle de gourmetslagterelever, vi vil. Derfor vil vi også gøre opmærksom på de mange muligheder, der er ved at blive gourmetslagter, såvel fagligt som karrieremæssigt, hvor vi har mange eksempler på, at slagtere er blevet dygtige slagtermestre, varehuschefer, uddelere og fagchefer,” siger Kirsten Jespersen.
De fire ugers ekstra moduler for gourmetslagtereleverne erstatter fire ugers almindeligt arbejde i butikkerne, så den samlede længde af uddannelsen er uændret.