Mens økologisalget på landsplan lige nu er under pres i år, så holder Irmas kunder fast i de økologiske varer.
Med en stadig stigende økologi-andel, som nu er på 36,4 procent mod 35,8 procent i samme periode sidste år, dokumenterer Irma, at deres kunder prioriterer økologien højt, uanset samfundskonjunkturer.
”Vi er meget glade for, at vi vækster på andelen af økologisalg i målingerne. Økologi er en vigtig mærkesag for os, og for mange af vores kunder et meget bevidst valg. På Mejeri har vi den højeste økoandel, på 67 procent. Det bestyrker os i, at vi kan nå vores mål om at nå en økologiandel på 50 procent i 2025, som den første supermarkedskæde i verden,” siger kædedirektør Jan Larsen, Irma.
”For at nå vores ambitiøse økologimålsætning, vil vi komme med nye varer, såvel i vores egne mærker som i mærkevarer. Samtidig arbejder vi med forskellige kampagnetiltag, der vil få endnu flere af vores kunder til at vælge økologi,” siger Jan Larsen.
I Økologisk Landsforening er man tilfredse med udviklingen.
”For os viser tallene, at økologien er robust, og at det er et bevidst og prioriteret valg, som mange forbrugere har taget,” siger Birgitte Jørgensen, markedschef i Økologisk Landsforening.
Den butik i Irma, der har den største økologi-andel, er Irma Nørrebrogade 3, der har en andel på 48 procent.