I dag slår virksomheden Useeum dørene op til en spritny online billetplatform for museer. Den er skabt i samarbejde med Coop Danmark, hvis 1,9 mio. medlemmer kan optjene medlemsbonus, når de køber museumsbilletter på platformen. For museerne giver samarbejdet adgang til værdifuld markedsføring over for en stor del af landets befolkning.

1,9 mio. danskere kan fra i dag optjene Coop-medlemsbonus, når de køber billetter til en række af landets museer. Medlemsbonussen kan efterfølgende bruges til at købe varer for i Coops butikker og på coop.dk. Den nye billetplatform er resultatet af et opsigtsvækkende samarbejde mellem Coop og virksomheden Useeum, der i forvejen driver en fælles app for museer.

En win-win for museerne og Coops medlemmer

Hos Useeum beskriver direktør Rasmus Lybæk den nye platform som en win-win for både Coops medlemmer og museerne:

- Alt, hvad vi laver, handler om at få flere til at opdage de mange gode oplevelser, der findes på museerne. Vi synes, museumsdanmark har manglet en fælles billetplatform, og det har vi skabt nu. Vores samarbejde med Coop betyder, at rigtig mange danskere får en kontant fordel, når de besøger de deltagende museer, og at museerne omvendt får adgang til en masse markedsføring hos Coop, som de ville få svært ved at opnå på egen hånd, siger Rasmus Lybæk.

Coop: Vores medlemmer efterspørger museumsoplevelser

Coops kommercielle chef, Ulrik Hjulmand, glæder sig over at kunne tilbyde sine medlemmer en ny og attraktiv medlemsfordel:

- Vi er gået ind i samarbejdet, fordi vi i Coop gerne vil give vores 1,9 mio. medlemmer adgang til en bred vifte af fordele. Når vi spørger vores medlemmer, står kulturelle tilbud som fx museumsoplevelser højt på deres ønskeliste, så derfor tror vi, at der er et stort potentiale i samarbejdet både for os og for museerne, fortæller Ulrik Hjulmand.

Ambitionen er at få alle museer med

Indtil nu har mere end 50 museer tilmeldt sig ordningen eller givet tilsagn om at gøre det. Ca. 30 af dem er allerede nu live på platformen, og Rasmus Lybæk forventer, at flere vil støde til løbende.

- Vi har fået rigtig god respons på initiativet fra museerne, og vi er stolte af, at vi fra start har museer fra alle dele af landet med. Ud over dem, der allerede har sagt ja, er rigtig mange interesserede i at høre mere, så vi forventer at antallet vil stige løbende – og ambitionen er selvfølgelig at få alle med, siger Rasmus Lybæk.

Fakta:

  • Alle kan købe billetter til de deltagende museer på useeum.com/billetter. Coops medlemmer henvises til useeum.com/coop, hvor de kan få medlemsbonus på deres køb.
  • Coop er Danmarks største medlemsorganisation med 1,9 mio. medlemmer, som via deres medlemskab kan optjene bonus, når de handler hos Coop og Coops partnere.
  • Coop medlemsbonus kan bruges til at købe varer i Coops butikker og på coop.dk
  • Useeum er en digital platform for museer, som udover den nye billetplatform også driver Useeum-appen med digitale guides, fortællinger og skattejagter på en lang række af landets museer.

Kontakt:

Useeum:

Rasmus Lybæk, direktør: rasmus@useeum.com / 60 58 88 68

 

Coop:

Ulrik Hjulmand, kommerciel chef: ulrik.hjulmand@coop.dk / 40 61 58 00

 

Deltagende museer, fx:

Maiken Maigaard, publikumschef på Vikingeskibsmuseet: mma@vikingeskibsmuseet.dk /

51 20 70 14

Gitte van Deurs, kommunikationsansvarlig på Svendborg Museum: gvd@svendborgmuseum.dk / 21 35 63 22