Forbrugernes historisk store efterspørgsel efter lavere priser får Coop til at gennemføre den hurtigste og største omstilling af en butikskæde nogensinde i Danmark.
I løbet af de kommende 12 uger vil der åbne over 130 Coop 365discountbutikker. De fleste er tidligere Fakta-butikker, der bliver moderniseret og udvidet. Men der er også helt nybyggede butikker og konverteringer fra Coops andre kæder.
Det betyder samtidig et farvel til Fakta, der forsvinder som kæde med årets udgang. Til den tid vil der i stedet være godt 350 Coop 365discount-butikker – og flere vil komme til i 2023.
”Kunderne har i år ændret indkøbsadfærd som følge af de omfattende prisstigninger efter Ruslands invasion af Ukraine. De går meget mere i discountbutikker. Derfor sætter vi tempoet op på udrulningen af 365discount, som på kort tid er blevet meget populær – ikke mindst efter, at vi tre gange i år er kåret til Danmarks billigste discountkæde.
Coop 365discount skal sikre kunderne billigere varer og Coop en stærkere position på discountmarkedet,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop.
Coop 365discount adskiller sig fra Fakta på en række punkter:
- Priserne er lavere på både sortiment- og kampagnevarer
- Nemmere indkøb med kundevenlig indretning samt scan & betal
- 700 flere forskellige varer at vælge i mellem, hvor særligt økologi, dyrevelfærd og ”fri for”- varer fylder mere.
- Butikslederne har et større frihed og resultatbaseret incitament
- Butikker er mindre energi-forbrugende, med effektiv LED-belysning, automatiseret styring og energieffektive køle- og varmesystemer mv. ”På kort tid er det lykkes at samle et hold af både de bedste ledere og medarbejdere fra Fakta og Coop og med stærke folk fra andre kæder. Vi mener, at det er afgørende, at vi både kan fastholde og tiltrække branchens dygtigste folk, for at fortsætte den nuværende positive udvikling,” siger kædedirektør Thomas Nielsen, 365discount.
Fakta blev grundlagt i 1981 og købt af Coop i 1987. Den første Coop 365discount butik åbnede i september 2020, som en testbutik og er blevet udviklet og raffineret baseret på kundeindsigter til det koncept, som nu bliver rullet ud på tværs af hele Danmark.