Coop tager nu næste skridt i sin strategi frem mod 2027, Fremtidens Coop, hvor virksomheden forenkles og otte kæder fokuseres til tre.

Strategien er en vækststrategi og vil sikre Coop en stærk markedsposition med tre unikke kæder:

  • Coop – Danmarks førende og bæredygtige supermarkedskæde med det bedste fra Irma, Kvickly og SuperBrugsen.
  • 365discount – Danmarks grønne discountkæde
  • Brugsen – Danmarks lokale nærbutik.

For at sikre eksekveringen af strategien styrkes de tre kæder nu organisatorisk og ressourcemæssigt.

”Vi skal fokusere yderligere på vores kerneforretning og lave bevidste til- og fravalg med vores kunder og kæder i fokus. Derfor flyttes en række centrale beslutningsmandater og ressourcer til kæderne,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

Coop skal samtidig være hurtigere, mere effektiv og bedre gearet til vækst.  Dette indebærer, at koncernens hovedkontor, Servicekontoret i Albertslund, nedlægger cirka 180 stillinger, hvilket bl.a. sker gennem sammenlægning af funktioner, forenkling af snitflader og færre ledelseslag.

”Det er meget trist at måtte sige farvel til dygtige kollegaer, men det er en nødvendighed for, at vi kan nå vores mål og styrke vores fremtidige konkurrenceevne. Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe vores kollegaer godt videre,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Ny kommerciel direktør i Coop

Koncerndirektør, Per Thau, træder ud af Coops daglige ledelse og fortsætter dels som Senior Advisor for Coops topledelse, dels som repræsentant for Coop i en række bestyrelser og organisationer. Han har siden 2020 haft ansvaret for Coops Kategori, Supply Chain og Ansvarlighedsfunktioner.

”Det er en win win løsning, hvor vi både gør det rigtige for Coop på det strukturelle niveau og samtidig får jeg mulighed for at forfølge min langsigtede drøm om en bestyrelses- og rådgiverkarriere”, siger Per Thau.

”Jeg er glad for, at samarbejdet med Per fortsætter og for de seneste års tætte samarbejde i Coops direktion,” siger Kræn Østergård Nielsen.

I forbindelse med omorganiseringen er Jeff Salter udnævnt til direktør for Kommerciel, Kategori & Vareansvarlighed med reference til Kræn Østergård Nielsen. Dermed træder han ind i Coops Ledelses Team.

Jeff Salter, 47 år, kommer fra et job som kommerciel direktør i 365discount og har en baggrund som kommerciel direktør i Kvickly/SuperBrugsen, Senior Director i Netto og Innovations- & CSR direktør i Coop.

”Med Jeffs stærke evne til at se kundernes behov og realisere de rette løsninger, ser jeg frem til, at vi udvikler og forstærker vores kommercielle konkurrencekraft,” siger Kræn Østergård Nielsen.

CSR deles i to

Samtidig er det besluttet at styrke Coops CSR-arbejde. Der vil fremover være to CSR-afdelinger, der skal styrke henholdsvis vareansvarlighed og ansvarlighedsstrategi & rapportering (ESG). Ansvarlighedsdirektør Signe D. Frese har i den forbindelse valgt at stoppe i Coop.

”Jeg vil rette en stor tak til Signe for en kæmpe indsats, der har været med til, at Coop i dag er Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Jeg er glad for at Signe bliver lidt endnu og hjælper os gennem transitionen,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Signe Frese siger: ”Det har været en lang og lærerig rejse i Coop. Jeg startede som programchef tilbage i 2010, og i dag står vi med en klar og stærk CSR-profil, en af Danmarks mest ambitiøse klimastrategi og Änglamark er netop blevet kåret som det mest bæredygtige brand i Danmark. Jeg ser frem til et nyt kapitel i mit arbejdsliv med fokus på den grønne omstilling.”

Ændringerne træder i kraft fra 1.5.2023