Det seneste års stigende priser på dagligvarer, får nu Coop til at gennemføre grundlæggende ændringer af sin organisation, der skal gøre det billigere for kunderne.

”Vi skaber en enklere og mere effektiv organisation, der hurtigere og i højere grad kan leve op til kundernes krav om billigere varer,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen.

Det betyder, at 4 kæder bliver til 2.

Coop 365discount og Fakta samles under ét navn, Coop 365discount. Inden årets udgang vil alle 350 butikker i kæden hedde Coop 365discount.

”Vi har i år oplevet en fantastisk udvikling i Coop 365discount, der har markeret sig som Danmarks billigste kæde, og som har leveret en vækst, der er langt bedre end alle øvrige kæder. Over de kommende år vil den blive udvidet yderligere, så vi inden for en overskuelig årrække forventer at have mindst 400 butikker i kæden,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Kvickly og SuperBrugsen samles i én kæde, der med en samlet omsætning omkring 25 milliarder kr. bliver Danmarks største supermarkedskæde, der får én ledelse – men fortsætter i første omgang under hvert deres navn.

”Det vigtigste lige nu er, at vi effektiviserer og forenkler kæden, så den bliver stærkere og billigere end i dag. Så kigger vi på et fælles navn senere,” siger Kræn Østergård Nielsen.

Målet med Coop frem mod 2025 kan sammenfattes i:

  • En enklere struktur
  • Et billigere servicekontor
  • Betydeligt lavere omkostninger
  • Danmarks suverænt største supermarkskæde
  • Danmarks billigste, grønne og hurtigst-voksende discountkæde
  • Fortsat Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed
  • Danmarks bedste butiksarbejdsplads

Irma og Dagli´Brugsen fortsætter uændret med hver deres profil.