I efteråret 2022 igangsatte Irma en konkurrence blandt kædens butikker for at nedbringe energiforbruget grundet de stigende energipriser. Nu er vinderne af konkurrencen fundet, og besparelsen er til at få øje på. Irma Dragør lagde godt fra start, har gennem alle konkurrencens 10 uger ligget godt til, og indtager nu fortjent førstepladsen.

Præmien er, ligesom besparelsen, til at få øje på. Irma Dragør vinder nemlig deres besparelse i kWh, i kroner. Præmien er øjemærket til personalearrangementer. Irma Dragør endte med at spare ikke mindre end næsten 38.000 kWh og modtager derfor en tilsvarende pengepræmie på 38.000 kr. øremærket til at forkæle personalet med arrangementer for dem.

På andenpladsen kommer Irma på Valby Langgade og på tredjepladsen Irma på Strandboulevarden.

Solid effekt på efterårets energiforbrug

Konkurrencen blev igangsat i uge 42 og har i alt kørt i 10 uger og kan i den grad aflæses på Irmas energiregning med et fald i energiforbrug på hele 12 % sammenlignet med perioden sidste år.

Irmas Koncept- og driftsdirektør, Martin Jöhncke er glad for at konkurrencen blev en succes: ”Butikkerne har i den grad taget opfordringen til sig og fundet gode og kreative løsninger, så vi er utrolig tilfredse med indsatsen og glæder os over at kunne sende præmierne af sted til de tre vindende butikker. Derudover glæder det os, at vi samtidig med at have sparet næsten en million kWh, kun har fået positive kundereaktioner på vores tiltag – der er virkelig en bred forståelse af behovet for at tænke nyt for klimaet og økonomiens skyld”.

Hvordan kan man på 10 uger spare 12 procent på sit energiforbrug? Her er der både tale om lidt større ændringer, som slukning af 50% af den generelle butiksbelysning, men også mindre tiltag, som kunderne i mindre omfang kan fornemme, som systematisk anvendelse af tænd/sluk ure på udvalgte kølere, færre kølere med varer uden kølekrav og en opmærksomhed på at slukke maskiner, opladere mv. som kun kortvarig bruges.

Selvom konkurrencen nu er afsluttet, fortsætter Irma med fokus på optimering på dette område. Martin Jöhncke uddyber: ”Vi skal ikke smide gode vaner ud med badevandet, så vi holder kursen og tager alle de gode spareinitiativer med ind i det nye år.”

Yderligere information:  Koncept- og driftsdirektør, Martin Jöhncke, 23 83 14 44 eller martin.brinch.joehncke@coop.dk