Den 23. november og 1. december åbner de to første butikker i en test af et nyt koncept, man kalder hverdagsmarkeder med navnet Coop. Her samler Coop det bedste fra sine største forretninger i SuperBrugsen, Kvickly og Irma, i et helt nyt format.

Det bliver samtidig premiere på et af de måske største kundeinvolveringsprojekter i dansk dagligvarehandels historie. For de to butikker er testbutikker, hvor kunderne og medarbejderne tages med på råd for, hvordan de endelige butikker skal se ud.

”At lytte til kunderne er en naturlig del af vores DNA gennem vores 157-årige historie som medlemsejet virksomhed. Men med dette projekt tager vi kundeinvolvering til et nyt niveau. For at ramme rigtigt vil vi give os god til at høre kundernes reaktioner og løbende rette til,” siger koncerndirektør Allan Kristoffersen, Coop.

Coop-testbutikkerne kommer i et grønt univers med en ambition om at blive ”En bid bedre. Hver dag”. Det er et løfte om at lytte til kundernes tilbagemeldinger og konstant forbedre butikkerne. Kæden kombinerer kvalitetssupermarkedet med discount, og kalder sig selv et Hverdagsmarked.

Det ligger fast, at der vil være omkring 250 af de mest populære Irma-varer, hele Änglamark-serien og branchens største udvalg af økologi. Kunderne vil opleve et markant anderledes butiksrum, der låner det bedste fra discount og supermarkedet: En ny deli med både det lækre og det sunde. En stor vinafdeling. En kvalitetsbager. Et nemt selvbetjeningsområde. Masser af inspiration til grønne måltider og klimavenlige hverdagsvarer. Og ikke mindst fair pris, der gør det relevant at handle både, når det skal være billigt, og når det skal være ekstra lækkert.

”Det skal være slut med at vælge mellem godt og billigt. Hos os skal man kunne få det hele, og dermed både spare tid og penge. Vores mission er at kæmpe for en nemmere, grønnere og bedre hverdag til priser, hvor alle kan være med,” siger Allan Kristoffersen.

Efter de to første er åbnet, vil man opsamle erfaringerne og derefter tage fat på næste runde åbninger, som sker i første kvartal 2024. Her vil åbne yderligere ca. 10 butikker. Dernæst vil man følge kundernes reaktioner nøje i løbet af hele året, inden man begynder den store udrulning af det, der bliver en kæde med ca. 250 butikker og et samlet salg omkring 25 mia. kr.

”Sammen med vores kunder vil vi skabe en kæde, der løfter barren for dansk dagligvarehandel med butikker, der udstråler ansvarlighed, kvalitet i hverdagen og priser, hvor alle kan være med,” siger Allan Kristoffersen.

Der vil fra starten blive testet en række nye elementer, men der er derudover planlagt en pipeline af andre nye ting, der vil testet af i løbet af 2024, lige som der vil ske tilretninger i takt med tilbagemeldinger fra kunderne.